حوریه ی انسانی

 حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرشته ای است انسان سیرت، وحوریه ای است در جنس انسان،همانطور که پیامبر بزرگ اسلام (ص)فرمودند: نور فاطمه(س) پیش از آفرینش زمین و آسمان‌ها آفریده شد، یکی از اصحاب گفت: ای پیامبر خدا بنابراین فاطمه از جنس بشر نیست؟ پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله در پاسخ او فرمود: فاطمه حوراء بشر است[1].

انسانی است که در عالم دنیا جهان را متبرک به قدوم خویش نموده وجهانیان را به الگویی کامل ومقتدایی محبوب دعوت مینماید.و شخصیتی است از جنس آسمانی ها که شاید بتوان گفت به یُمن پذیرفتن توبه آدم نور وجود گرامیش سالها قبل از خلقت آدم بوجود امدهچنانکه رسول معظم اسلام میفرمایند: پیش از اینکه پروردگار متعال، حضرت آدم را خلقت نماید ـ در آن هنگام که روح‌های خلایق را آفرید ـ فاطمه را از نور خود خلق کرد، و چون آدم را آفرید، [نور] فاطمه را به او ارائه نمود.[2] تابرفرزندان ادم هدیه نمایدوباعث تعالی وخوشحالی انها از مقبولیت عذرشان واقع گردد.

و او در بهشت اعلا ودر نزد سماواتیان منصوره ودر نزد اهل زمین به فاطمه لقب گرفت تا هم اهل اسمان را یاری رسان باشد،وهم اهل زمین را از اتش غضب الهی به دور نگه دارد ؛همانگونه که دروصفش پدر مهربانشان میفرمایند: قُلْتُ حَبِیبِی جَبْرَئِیلُ وَ لِمَ سُمِّیَتْ فِی السَّمَاءِ الْمَنْصُورَهَ وَ فِی الْأَرْضِ فَاطِمَهَ قَالَ سُمِّیَتْ فِی الْأَرْضِ فَاطِمَهَ لِأَنَّهَا فَطَمَتْ شِیعَتَهَا مِنَ النَّارِ وَ فُطِمَ أَعْدَاؤُهَا عَنْ حُبِّهَا وَ هِیَ فِی السَّمَاءِ الْمَنْصُورَهُ وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللهِ‌ عَزَّ وَ جَلَّ «یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللهِ یَنْصُرُ مَنْ یَشاءُ» یَعْنِی نَصْرَ فَاطِمَهَ لِمُحِبِّیهَا. (معانی‌الاخبار، ج٢، ص۴٣٠) 
پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: از جبراییل سوال کردم! ای حبیب من جبرئیل، چرا [او] در آسمان «منصوره» و در زمین «فاطمه» است؟ گفت: بدین سبب در زمین «فاطمه» نامیده شده که شیعیان خود را از جهنم رهایی می‌بخشد، و دشمنانش از محبت وی بی‌بهره خواهند بود، و در آسمان بدین جهت «منصوره» است که خداوند فرموده: «در آن روز (قیامت) مؤمنان به‌جهت یاری خدا که هر فردی را بخواهد یاری دهد خرسند می‌شوند.

 شخصیتی است که جایگاه رفیعی در نزدخداوند متعال وفرشتگان مقرب، پیغمبر بزرگوار اسلام(ص)، امیرالمومنان(ع)وفرزندان پیغمبر را به خود اختصاص داده است

 منجمله اینکه خداوند متعال در قرآن مجیدوپیغمبر(ص) و امیرالمومنین(ع) و فرزندان او که تا روز قیامت چون خورشیدی تابناک بر تارک جهان نور افشانی می کنند در وصف این بانوی بزرگان سخن ها جاری و ساری نموده اند.

مقام فاطمه (س)در نزد خداوند متعال

اری!چه کسی جز فاطمه (س)میتواند به مقامی نائل اید که خداوند متعال رضایت خود را در رضایت اوبداند وخشم او را خشم خود بشار اورد" یا فاطِمَةَ! اِنَّ اللّهَ لَیَغْضَبُ لِغَضَبِکَ وَ یَرْضى لِرِضاک اى فاطمه! همانا خدا با خشم تو خشم مى گیرد و با رضایت تو راضى مى گردد.[3]

همانطور که می دانیم خشم ورضا، ازصفات و انفعالات درونی در انسان است. اما اینکه! کسی باشد که خداوند متعال و قدرت لایزال احدیت، خشم او را به خشم خود و رضایت خود را در رضایت او بداند، یعنی کسی که تمام راههای تکامل را طی نموده، به آنچه که همه خوبان دارند، یک جا در خود جای نموده است؛ و به تمام درجات و تکامل آت انسانی دست یافته است.

 مقامفاطمه زهرا(س) در نزدرسولخدا

 فاطمه زهرا(س)در نزدخدا نیز دارای جایگاه ویژه ای می باشد.

 در حدیثی می خوانیم وقتی حضرت زهرا(س) وارد خانه  میشود پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم در جلو پای او بلند می شد و او را به جای خود می نشاند و دست او را می بوسیدو او را در جای خود مینشاند.

 عن عائشه بنت طلحه عن أم المؤمنین عائشه رضی الله عنها أنها قالت : ما رأیت أحدا کان أشبه کلاما و حدیثا من فاطمه برسول الله صلى الله علیه و سلم و کانت إذا دخلت علیه رحب بها و قام إلیها فأخذ بیدها فقبلها و أجلسها فی مجلسه[4]

 عایشه می گوید هیچ کسی را شبیه تر به رسول الله در سخن گفتن جز فاطمه ندیدم. هر گاه فاطمه بر رسول الله وارد می شود. ایشان  از جا بر می خاستند، دست او را می گرفت و می بوسید و او را در جایگاه خود می نشاند.

وقتی خداوند متعال در صدد آن شد تا کسانی که به دین اسلام گرویده اند را تادیب اسلامی نماید، ومقام عصمت اخرین سفیرخویش را بر جوامع بشرین گوشزد نماید،وایه ی"لا تجعلوا دعاء الرسول بینکم کدعاء بعضکم بعضا"[5] رانازل فرمود که پیغمبر بزرگوار اسلام دارای مقامی رفیع و بلندمرتبه است هیچگاه او را با اسم صدا نزنید و او را با کلماتی رفیع چون یا ایها الرسول یا رسول الله مورد خطاب قرار دهید،حضرت زهرا سلام الله علیها وارد منزل پدر گردید. و ایشان را اینگونه خطاب قرار داد." یا رسول الله" وطبق روال همیشگی ان حضرت نفرمود"یاابتا"، پیامبربزرگ اسلام(ص) فرمودند: فاطمه جان چرا این بار مرا پدر صدا نزدی؟ فرمود :یا رسول الله! به خاطر آیه که نازل شده. پیامبر(ص) فرمودند: " قُولِی یَا أَبَتِ فَإِنَّهَا أَحْیَا لِلْقَلْبِ وَ أَرْضَی لِلرَّب؛"

فاطمه  جان شما مراهمچنان «ای پدر» خطاب کن که این جمله بیشتر قلب مرا حیات می بخشد و خداوند را بیشتر خشنود می سازد.[6]

مقام فاطمه زهرا(س) در نزد اهل بیت

اما اینکه فاطمه زهرا(س) در نزد اهل بیت چه مقام ومنزلتی راداراست؛ سخنها فراوان وروایات متواتر است.که در این جلسات و در این صفحات ناچیز گنجایش ذکر آنانرا وجود ندارد،تنها به یک نکته اشاره می کنم و آن اینکه تمام اهل بیت علیهم السلام اورا مادری کامل مورد خطاب قرار می دادند؛دروصف  او احادیث و روایات فراوانی را بیان نموده اند.

 در وصف آن بانوی بزرگوارهمین کلام بس است که شخصی آمد خدمت امام صادق علیه السلام عرضه داشت:خداوند مرا دختری ارزانی داشته است؛ امام صادق علیه السلام فرمودند: نام او را چه گذاشته ای ؟گفت فاطمه امام صادق علیه السلام در حالی که چشمانش اشک بار بود فرمود: اِذا سَمَّیْتَها فاطِمَةَ فَلا تَسُبَّها وَ لاتَلْعَنْها وَلا تَضْرِبْها[7]  اگر نام او را فاطمه نهادی، به او بد مگو و لعن مکن و او را مزن.»!

وباز می فرمایند: خانه ای که نام فاطمه در آن است سراسر خیر و برکت در ان است.

اری! چرخش قرون گذشته به خاطر فاطمه بوده و قرون آینده نیز چرخش خود را مدیون بر معرفت فاطمه می‌دانند.

جایگاه فاطمه سلام الله علیها نزد فرشتگان

جایگاه فاطمه سلام الله علیها نزد فرشتگان الهی این گونه است که بعد از رحلت پیغمبر بزرگوار اسلام جبرائیل امین ارتباط خود رابا خانه فاطمه قطع ننموده ودر مقابل فاطمه زهرا زانوی ادب می‌زنند و در مصیبت پدر بزرگوارشان تسلیت گو هستند, و گزارشی از وجود پدرش در عالم برزخ را و گزارشی از فرزندانش در آینده رابه ایشان تسلیم می کنند.همانگونه که میخوانیم: وَ کَانَ جَبْرَئِیلُ (علیه السلام) یَأْتِیهَا فَیُحْسِنُ عَزَاءَهَا عَلَی‌ أَبِیهَا وَ یُطَیِّبُ نَفْسَهَا وَ یُخْبِرُهَا عَنْ أَبِیهَا وَ مَکَانِهِ وَ یُخْبِرُهَا بِمَا یَکُونُ بَعْدَهَا فِی ذُرِّیَّتِهَا وَ کَانَ عَلِیٌّ (علیه السلام) یَکْتُبُ ذَلِکَ فَهَذَا مُصْحَفُ فَاطِمَهَ علیها السلام [8].
بعد از رحلت جانسوز نبی مکرم اسلام(ص)جبرئیل علیه السلام محضرفاطمه(س) میآمد و او را در مرگ پدر تسلیت می داد و خوشحالش می کرد وغم واندوهش را تخفیف می داد و از احوال و مقام پدرش خبر می داد و سرگذشت اولادش را پس از او برایش می گفت و علی‌ علیه السلام آن مطالب را می نوشت که مجموع آن نوشته‏ ها مصحف فاطمه علیها السلام شد.

 


[1] - معانی‌الاخبار، ج٢، ص۴١٩

[2] - معانی‌الاخبار، ج٢، ص۴١٩

[3]- مستدرک صحیحین:ج 3، ص 153

[4] -مشکاه المصابیح ج۳ ص ۱۳۲۹

[5] -نور-63

[6] - فضائل الخمسة جلد 43 صفحه 127

[7] - وسائل الشیعه، ج15، ص200

[8] - الکافی، ج‏۱، ص: ۲۴۱ .

/ 0 نظر / 32 بازدید